שפעת החזירים

שפעת בעלי החיים, מחלה נגיפית שכיחה בקרב בעלי חיים. למעשה שם זה מתאר מחלות הנגרמות ממספר זנים שונים של נגיף השפעת מטיפוס A, הפוגע בעיקר ביונקים ובעופות.

בדומה למצב הרווח אצל בני אדם החולים בשפעת, בעלי-החיים מתגברים בקלות יחסית על זנים של נגיף השפעת הנפוצים בקרבם, משום שהמערכת החיסונית שלהם "מכירה" אותם ומטפלת בהם לרוב ביעילות. שפעת של בעלי חיים המגיעה לאדם מסוכנת מזני השפעת הנפוצים בקרב בני אדם, משום שהמערכת החיסונית האנושית אינה ערוכה לקראתה.

לערך המלא
http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-617655-NjE3NjU1XzE0MTI3NTQwNl8xNDg2ODcyMDAeq-FreeYaan,00.html

ירושלים, 1949

עם פתיחת חגיגות יום העצמאות ה-61 למדינת ישראל, אנציקלופדיה ynet מציגה סדרת כתבות חדשה בשם "אני הייתי שם בצבע" (בשיתוף ארכיון מונוסון), בהן נציג בלעדית סרטונים נבחרים ממכלול יצירתו התיעודית של הצלם פרד מונוסון.

איך נראו רחובות ירושלים בשנת 1949? בואו לצפות ולגלות

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3704629,00.html

חיים ומוות

האם זקנים מפחדים מהמוות יותר מצעירים? האם מחשבות על הסוף מעניקות משמעות חדשה לחיים? ד"ר אורית טאובמן - בן-ארי מזמינה אתכם למסע בעקבות החיים והמתים

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-7352,00.html

הידרו-חשמל

הידרו-חשמל, תהליך הפקת חשמל העושה שימוש בתנועת מים. נחשב מקור ליצירת אנרגיה אשר כמעט שאינו מלווה בזיהום סביבתי. מכונה גם הידרו-אלקטריקה, מקורו של הצירוף הוא בצמד מילים מיוונית: הידרוס = מים ואלקטריקון = חשמל.

רוב צריכת האנרגיה בעולם המודרני, כ-85%, מסופקת על ידי מקורות הנחצבים מקליפת כדור הארץ כמו פחם, נפט וגז טבעי. מקורות אלו נוצרו לפני מיליוני שנים וצפויים להתכלות עם הזמן, כמו כן הפקת אנרגיה באמצעות דלק מחצבי גורמת לרוב לזיהום אוויר וזיהום סביבתי ניכר. על כן קיימת חשיבות לפיתוח ושיכלול מקורות אנרגיה חלופיים, דוגמת הפקת אנרגיה בתהליך הידרואלקטרי.

לערך המלא "הידרו-חשמל"

שואה

מיין קאמפף, שריפת הספרים, המלחמה, מבצע ריינהרד, שיחרור אושוויץ. אירועים בולטים בימים שקדמו ובמהלך השואה, על ציר הזמן. פרויקט מושתף לאנציקלופדיה ynet ואתר תולדוט.
http://toldot.cet.ac.il/Timeline/default.htm

שאלת מחקר - אודות האושר

איך חוקרים "אושר"? ואיך מוצאים אותו? מהי הטיית האישוש וכיצד היא מנווטת את חיינו? הפסיכולוגית ד"ר טליה מירון-שץ מספקת תשובות

מיהו ערבי?

ערבים, כינויים של תושבים היושבים כיום באזור חצי האי ערב, הסהר הפורה וצפון אפריקה. בעת העתיקה התיישבו הערבים באזור חצי האי ערב. עם עליית האסלאם הם התפשטו אל עבר שטחים נוספים בסהר הפורה ובצפון אפריקה. העמים המקומיים באזורים אלו קיבלו על עצמם את השפה והתרבות הערבית והחלו להגדיר את עצמם כערבים.

נכון לראשית המאה ה-21 מונה האוכלוסייה הערבית בעולם כ-200 מיליון איש, היושבים ברובם ב-21 מדינות ומהווים רוב במדינות: ערב הסעודית, סוריה, תימן, ירדן, לבנון, עירק, מצרים, מרוקו, אלג'יריה, לוב וטוניסיה...

לערך המלא "ערבים" - לחצו כאן

מי חטף את פפנק ופרוינד?

מאבקו של עם לעצמאות, כך מלמדת ההיסטוריה, יכול להיות עסק אלים ומלוכלך. במקרים רבים נוטה אורה הבוהק של המטרה הלאומית להאפיל על חייהם של האנשים הקטנים, אשר נרמסים על מנת לשמן את גלגלי המאבק. גם הזיכרון הלאומי מאותם ימי מאבק אלימים נוטה לשמר את זכרם של מנהיגינו הגדולים וגיבורינו האמיצים, בעוד רבים אחרים נותרים אלמונים.

לכבוד אותן דמויות חסרות פנים החלטנו להעלות ממעמקי השכחה הישראלית פרשה עלומה אשר סערה מעל כותרות עיתוני הישוב היהודי ב-1946, עד אשר שקעה אל בין הצללים - סיפורם הטרגי של אוטו פרוינד וברנרד פפנק, שני צעירים יהודים, אשר צירוף נסיבות מקרי ובחירה אומללה בלבוש שינו את מסלול חייהם לעד.

מי בגד?
יוני 1946 היה חודש קשה במיוחד לישוב הציוני בארץ ישראל. המתח בין ארגוני המחתרת (אשר פעלו יחדיו במסגרת תנועת המרי) ובין שלטונות המנדט הבריטי הגיע לשיאו ושורה של פעולות מוצלחות של תנועת המרי, ובראשן "ליל הגשרים", הביאו את השלטון הבריטי בא"י להחלטה על הורדת הכפפות וצריבת מחירה של האלימות בתודעתה של הנהגת היישוב, תוך שימוש בכוחו העדיף פי כמה של הצבא הבריטי...

לכתבה המלאה - http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3015162,00.html

על אמנות ויצירה

כיצד הגדירה חווה אלברשטיין את טיבה של אמנות אמיתית? מה חשב יוהן גתה על אמנות הציור? ומי אמר: "אחד הדברים שאני אוהב לעשות הוא לשחק לצופה ברגשות. הייתי אומר אפילו לטמטם לו קצת את הרגשות"? אנציקלופדיה ynet מציגה פרויקט ציטוטים המוקדש ליוצרים ואמנותם

יוצרים מדברים

שאלת מחקר - ד"ר מיכאל רביב

מה בין חקלאות אורגנית לדת? כיצד הפך הקומפוסט למילה הכי ממוחזרת שיש? ד"ר מיכאל רביב מספק חלון הצצה לעולם המחקר החקלאי

שאלת מחקר - לחצו כאן

10 שאלות טריוויה לסופ"ש

מהו מקור שמה של העיר תל אביב?

מה היה שמה של השכונה הראשונה בתל אביב?

שאר השאלות וכל התשובות - כאן

והגדת לבנך - על חג הפסח, אנציקלופדיה לילדים

למה כולנו לובשים בגדי חג? למה אוכלים מצה ומרור? ולמה נזהרים מאוד שלא יהיה בסביבתנו חמץ? והכי חשוב... על מה מדברים כל-כך הרבה בליל הסדר?

תשובות לכל השאלות ועוד מידע מעניין על חג פסח

רעידת אדמה - איך זה קורה?

רעש אדמה נוצר כאשר החומר שבמעמקי כדור הארץ נערך מחדש בשל תהליכים גיאופיסיים וטקטוניים, ואז משתחררים מאמצים מכניים שהצטברו במקומות מסוימים, כמוסבר להלן. גלי רעש האדמה נקראים גלים סייסמיים. הם מתפשטים בתבנית כדורית ממוקד רעש האדמה, הקרוי היפוצנטר וממוקם בעומק הקרום, או מהנקודה שעל פני הקרקע בדיוק מעל ההיפוצנטר - מוקד השטח של הרעש (אפיצנטר). פגיעת הרעש קשה ביותר במוקד השטח, ולרוב הולכת ופוחתת עם המרחק ממנו. עוצמת הרעש נמדדת בסולם ריכטר...

לערך המלא

מה קרה לאיש שהבעיר את ואדי סאליב?

בתולדות חייו של השד העדתי בישראל שמור מקום של כבוד למאורעות ואדי סאליב, אותן ספק הפגנות ספק התפרעויות פומביות, שהבעירו את רחובות חיפה והארץ כולה בשנת 1959.

עיון בארכיוני העיתונים מעלה כי לא מעט נכתב, נותח ופורשן על מאורעות אותם ימים: הממסד האטום, המניעים הפוליטיים שהיו או לא היו, הקיפוח שהוליד את הזעם והזעם שהוליד את שריפת המכוניות וניתוץ החלונות, וגם לנו, נודה, אין הרבה לחדש בעניין זה. אך מבין עשרות המאמרים, הכתבות ואלפי המילים נשכח ונעלם גורלו של אדם אחד, אותו אדם הביא למעשה את תושבי הוואדי לעלות בהמוניהם ולהבעיר את מרכז העיר חיפה. האדם הזה הוא עקיבא יעקב אלקדיף...

לכתבה המלאה

מסדר זיהוי - זהו את הפרח

אנציקלופדיה ynet מציגה חידה חדשה מבית היוצר של "מסדר זיהוי" ופתרון לחידה הקודמת משבוע שעבר

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3696500,00.html

מעבדת מחקר מוזיקלית

מה משותף לשלמה ארצי ולבוב מארלי? מהו הרגע המכונן בקריירה של בוב דילן? פרופ' מוטי רגב מספר על מעבדת המחקר המוזיקלית שלו.
שאלת מחקר - פרופ' מוטי רגב

10 שאלות טריוויה לסופ"ש

מה מסמלת אכילת האפיקומן?

כמה פעמים מוזכר משה רבנו בהגדה של פסח?

כל השאלות והתשובות כאן - http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-7210,00.html

תל אביב הקטנה

מי היו מייסדיה של העיר? מה שמה של השכונה הראשונה? כיצד נראה בעבר בניין הגימנסיה? אנציקלופדיה ynet מציגה כמה מהמאפיינים הבולטים של תל אביב הישנה. לחצו על הדמויות והמקומות השונים במצגת וגלו את תל אביב כפי שהיא משתקפת ביצירותיו של נחום גוטמן.

תל אביב הקטנה

הפמליה של דניאל זמיר

המוסיקאי דניאל זמיר בוחר מנהיג עניו, אמן שמוסר את כולו ליצירה האלוהית, ויוצר אחד שמשמש גם כקולגה וגם כחבר

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3695291,00.html