עיין ערך - חץ

חץ, מערכת טילים נגד טילי קרקע-קרקע (טק"ק). פותחה על ידי התעשיות הבטחוניות בישראל ונכנסה לשירות בצה"ל בשנת 2000, כחלק ממערך הנ"מ בחיל האוויר. אורך הטיל 7 מ', קוטר בסיסו 60 ס"מ ומשקלו הכולל 2.8 טונות.
לערך המלא

עיין ערך - מילון

מילון, אוצר מילים ממוין ומבואר המאפשר לקורא למצוא פירוש למילה בלתי מוכרת או בלתי מובנת. שתי הצורות העיקריות לעריכת מילון: סידור הערכים על פי עקרון אלפביתי וסידור על פי שדות משמעות מושגיים.
לערך המלא

עיין ערך - בייג'ינג

בֵּייגִ'ינג (או פֶּקִינג, לפי תעתיק קודם שאינו מקובל עוד), בירת סין והעיר השנייה בגודלה במדינה, אחרי שנגחאי. המרכז השלטוני, הפוליטי, המנהלי, התרבותי והחינוכי של סין, ואחד המרכזים הכלכליים החשובים ביותר. מבחינה מנהלית, בייג'ינג היא אזור מוניציפלי ברמה של...

שאלת מחקר - ד"ר יובל גרעיני

כיצד מצליחה שיטה אופטית חדשנית להביא לגילוי מוקדם של סרטן? כיצד ייתכן כי רוב מנגנוני החיים מבוססים על תנועה אקראית? ד"ר יובל גרעיני מזמין אתכם לעולמה הקסום של הביופיסיקה
לראיון המלא

עיין ערך - ברוניי

ברוניי, סולטנות אסלאמית השוכנת במובלעת בחופו הצפוני-מערבי של האי בורנאו, בדרום מזרח אסיה. עצמאית מ-1984. בירתה - בנדר סרי בגוון (לשעבר ברוניי).
לערך המלא

חידה בלשית בהיסטוריה ישראלית

חובבי היסטוריה ונוסטלגיה ישראלית? צפו בסרטון מתוך "ארכיון מונוסון" ונסו לזהות היכן ומתי צולם
ארכיון סרטיו של פרד מונוסון הוא אוצר בלום עבור חובבי היסטוריה. הנדבן היהודי-אמריקאי - האיש עם מצלמת הקולנוע - תיעד פיסות היסטוריה צבעוניות אשר מרכיבות יחד את פניו השונות והמשתנות של העם היהודי באמצע המאה ה-20. בשבועות האחרונים הצגנו בפניכם סרטונים שונים מתוך תיבת האוצרות של מונוסון – ברלין אחרי מלחמת העולם השנייה, מחנה מעצר בקפריסין, נאום יצחק רבין בהר הצופים, כנס מחולות בקיבוץ דליה ועוד.

היכל התהילה - מכבי חיפה

מתי עלתה מכבי חיפה לליגת האלופות בפעם הראשונה?
היכל התהילה

אני הייתי שם בצבע

הצצה נדירה: סרטון וידאו המציג את מחנות העקורים בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה - כיצד נולדת תקווה חדשה מאחורי גדרות של עצב

עיין ערך - גריגורי יעקובלביץ' פרלמן

גריגורי יעקובלביץ' פרלמן (יליד 1966), מתמטיקאי רוסי, בן למשפחה יהודית מתבוללת מלנינגרד. פתר את אחת ההשערות המסובכות במתמטיקה משנת 1904, השערת פואנקרה, שהוכרזה בשנת 2000 כאחת משבע הבעיות החשובות של המילניום מטעם מכון קליי למתמטיקה, והיא בעלת השלכות ניכרות על מבנה היקום.

לערך המלא

היכל התהילה - תעלת לה מנש

היום בהיסטוריה - השחיין הבריטי מתיו וב שוחה בין שתי גדותיה של תעלת לה מנש, וקובע שיא היסטורי כאדם הראשון שביצע שחייה זו
היכל התהילה

היכל התהילה - חוקים לפוטבול

1891 - מאמן הפוטבול של אוניברסיטת יל בארה"ב, מפרסם ספר ראשון המסכם את חוקי משחק הפוטבול
היכל התהילה

מסדר זיהוי - מעבר לגדר

מזהים את המקום המצולם בתמונה? אנציקלופדיה ynet מציגה חידה חדשה מבית היוצר של "מסדר זיהוי" ופתרון לחידה הקודמת
מסדר זיהוי

שיעור גיאוגרפיה

פעם התייחסו אליו בכובד ראש בתור "העולם הגדול", היום מכנים אותו בקלילות "כפר גלובלי". כך או כך, הגלובוס שלנו הוא מקום מרתק. אנציקלופדיה ynet מזמינה אתכם לספק את יצר הסקרנות ולצאת למסע וירטואלי בעקבות מדינות העולם
שיעור גיאוגרפיה

שאלת מחקר - פרופ' אהרון מאיר

כיצד נראה דור העתיד של הארכיאולוגיה? האם גוליית הפלישתי היה דמות אמיתית? ומה משותף לסנדוויץ' טונה, טלפון נייד ולפטופ? הארכיאולוג פרופ' אהרון מאיר מציג חומר למחשבה

היכל התהילה - סקי בנורבגיה

2000 לפנה"ס - ציור חרוט על סלע שנמצא בנורבגיה, מציג שני גברים על מגלשי סקי מאולתרים
היכל התהילה

בחן את עצמך

מה היתה המטרה המקורית להמצאת ההרואין?
כיצד פועל הריטלין?
מהו שמו המדעי של האקסטזי?

אנציקלופדיה לילדים - חום וטמפרטורה

אם החזאי מודיע לנו שמחר הטמפרטורות יהיה נמוכות מאוד, אנחנו יודעים שיהיה קר וכדאי לקחת סוודר או מעיל. אם החזאית מודיעה לנו שמחר הטמפרטורות יהיה גבוהות – אנחנו יודעים שיהיה חם, וכדאי ללבוש חולצה קצרה וקלה. לפעמים כשחולים אז עולה החום, המדחום מראה על יותר מ-37 מעלות, ואז אמא ואבא אומרים שלא כדאי ללכת לבית הספר אלא צריך להישאר במיטה

לכתבה המלאה

עיין ערך - גינאה הצרפתית

גיאנה הצרפתית, טריטוריה של צרפת במעמד של מחוז (עד 1946 - במעמד של מושבה) בצפון מזרח אמריקה הדרומית. גבולותיה: במערב - סורינם; בצפון ובמזרח - האוקיינוס האטלנטי; בדרום ובדרום-מזרח - ברזיל. בעבר היה שמה קאיין, כשם בירתה. בראשה עומדים נציב מטעם צרפת ומועצה כללית אשר מיוצגת באספה הלאומית הצרפתית. גיאנה היא המושבה הוותיקה ביותר של צרפת והשטח היחיד הנמצא בבעלותה ביבשת אמריקה.

לערך המלא

עיין ערך - לדינו

לדינו (מכונה "ספניולית"), לשון ספרדית-יהודית שהתגבשה בחצי האי האיברי בסוף ימי הביניים. במשך כ-500 שנות קיומה, התפתחה בשפת הלדינו תרבות עשירה הכוללת ספרות חילונית ודתית ופולקלור עשיר של שירה, מחזות, עיתונים ועוד.

לערך המלא

היכל התהילה - וימבלדון לנשים

הידעת? טורניר הטניס וימבלדון פתח לראשונה את שעריו בפני נשים בשנת 1884
להיכל התהילה

זמן ynet

אנציקלופדיה ynet גאה להציג את "זמן ynet" - שירות מתקדם שיאפשר לכם להגיע ביעילות ובמהירות לתוכן שאתם מחפשים
מנסים למצוא כתבה שפורסמה באנציקלופדיה לפני שנה? פיספסתם את כתבת "דוקו-וידאו" האחרונה שפרסמנו? רוצים לעקוב אחרי כל הכתבות על המנדט הבריטי שפורסמו באנצקילופדיה מאז הקמתה?

אתר
"זמן ynet" מציג את כלל הכתבות אשר פורסמו באנציקלופדיה ynet מראשיתה ועד להווה, על גבי ציר זמן ויזואלי, לצד חיפוש טקסט חופשי. כך מתאפשר ניווט לכתבה ספציפית וכן הקשר כולל של רצף כתבות (על פי סדר זמן פירסומן) המתייחס לנושא מסוים או תת ערוץ מסוים. באתר תוכלו למצוא, בשלב זה, את כל הכתבות שפורסמו באנציקלופדיה ynet מראשיתה וכן כתבות מערוץ מחשבים ומערוץ תרבות.

מסדר זיהוי - טובים השניים

מזהים את הזוג המצולם בתמונה? אנציקלופדיה ynet מציגה חידה חדשה מבית היוצר של "מסדר זיהוי" ופתרון לחידה הקודמת

היכל התהילה - ליגת כדורגל בפלסטינה

בשנת 1932 קמה בארץ ישראל ליגת כדורגל רשמית ומסודרת, שכללה 9 קבוצות.
להיכל התהילה

שאלת מחקר - פרופ' מרים שלזינגר

למה מתורגמנים צריכים להיזהר לא לצחוק מבדיחות? מהי השפה האוניברסלית של ימינו? ואיזה אתגר מציג אתגר קרת? פרופ' שלזינגר עונה.
לראיון המלא

היכל התהילה - משחק הגו מגיע ליפן

גו, מישחק לוח; הומצא בסין לפני למעלה מ-3,000 שנה, עבר ליפן והיה שם למישחק לאומי. ביפן נוסדו בתי אולפנה מיוחדים ללימוד הגו ועד לשנת 600 בקירוב היה המשחק מקצוע חובה בבתי הספר.

בחן את עצמך

מהו שם אלבומו הראשון של זוהר ארגוב?
באיזה ישוב נולד וגדל מאיר אריאל?
מהו שם אלבומו הראשון של אריק איינשטיין?

לגעת במים

המים הם הנוזל החשוב ביותר לאקלים כדור הארץ, לבעלי החיים, לצמחים וכמובן גם לבני האדם. עד כמה אתם מכירים את תכונות המים ואת הטכנולוגיות המאפשרות לנו לעשות בהם שימוש? לרגל תערוכה בשם "לגעת במים", המתקיימת בימים אלה במוזיאון המדע בירושלים, אנציקלופדיה ynet מציעה לכם לקחת רגע ולהכיר מקרוב את הנוזל שמעניק לנו חיים

עיין ערך - ציפורי שיר

ציפורי שיר, הסדרה הגדולה במחלקת העופות, ובה כ-5,300 מינים בתוך כ-8,900 מיני הציפורים. בארץ 190 מינים המשתייכים ל-22 משפחות. ציפורי השיר שולטות בנוף לא רק במספר מיניהן, אלא בעיקר במספר הפרטים העצום.

היכל התהילה - קפיצה על חבל

הידעת? משחק הילדים קפיצה על חבל זכה להצלחה עוד בשנת 1850 באירופה
להיכל התהילה

מי היו הגולשים הראשונים בעולם?

בשנת 1777 מגיע מגלה הארצות ג'יימס קוק לטהיטי, ומגלה את ילידי האי גולשים על גבי הגלים.
להיכל התהילה

עיין ערך - ונצואלה

ונצואלה, רפובליקה פדרלית בצפונה של יבשת אמריקה הדרומית , באזור קו המשווה. מצפון גובלת בים הקריבי, ממזרח - בגיאנה הבריטית, מדרום - בברזיל וממערב - בקולומביה. שטחה של ונצואלה גדול משטחן של טורקיה ויוון גם יחד.

קורי עכביש

אנציקלופדיה Ynet מציגה מבט מקרוב אל הדרך המתוחכמת בה לוכדים עכבישים את טרפם

חוזרים ללימודים עם אנציקלופדיה ynet

הנחה מיוחדת ברכישת מינוי לאנציקלופדיה ynet + שני ספרים לבחירה במתנה
לפרטים - לחצו כאן

האנציקלופדיה עונה - מהו "שוד לאור יום"?

שאלה: מה מקור הביטוי "שוד לאור היום"? פעם שמעתי שהביטוי "שוד לאור היום" הוא תרגום משובש של הביטוי daylight robbery (שוד של אור היום), שבו השתמשו העניים באנגליה כשהוטל מס לפי מספר החלונות בבית. העניים סתמו חלק מהחלונות כדי לא את לשלם מס, והם אמרו שהממשלה שודדת מהם את אור היום. האם הסיפור נכון?

תשובה: לגולש היקר שלום, הסיפור נכון בחלקו. כלומר, אכן הוטל באנגליה, החל מ-1696 (בצו המלך ויליאם ה-3), מס רכוש ששיעורו נקבע על פי מספר החלונות בביתו של הנישום. ואכן, המס הזה עורר תרעומת מרובה, והיו שאטמו חלונות בבתיהם כדי להקטין את הסכום שנאלצו לשלם. המס בוטל רק ב-1851, שאז הוחלף בארנונה על פי שטח הבית.

היכל התהילה - המצאת הדמקה

הידעת? משחק הדמקה המודרני הומצא בדרום צרפת בשנת 1100
להיכל התהילה

היכל התהילה - אברבוך אלוף אירופה

היום בהיסטוריה של הספורט - אלכס אברבוך זוכה במדליית הזהב באליפות אירופה בקפיצה במוט,
ורושם על שמו ואת אחד ההישגים הגדולים ביותר בתולדות הספורט הישראלי.
להיכל התהילה

עיין ערך - טומוגרפיה ממוחשבת

טומוגרפיה ממוחשבת, הידועה בראשי התיבות סי-טי (CT), היא טכנולוגיית הדמיה רפואית העושה שימוש בקרני רנטגן בשילוב עיבוד ממוחשב, על מנת להפיק תמונה תלת-ממדית של איברים בגוף. בניגוד לצילום הרנטגן, המבליט רקמות צפופות (כגון עצמות), התמונה המתקבלת מסורק CT מספקת הדמיה מפורטת גם של רקמות רכות, בהן כלי דם, רקמת שריר ואיברים אחרים. ובניגוד לטומוגרפיה ליניארית, המציגה נקודת ראות יחידה על האיבר המבוקש, תמונת CT מספקת מבטים רבים מנקודות ראות רבות, ואף מצרפת אותם לתמונה תלת-ממדית.

לערך המלא

האנציקלופדיה עונה - למי שייכת א"י?

שאלה: אני פלסטיני-ישראלי והייתי רוצה לדעת את העמדה של האנציקלופדיה בשאלה - למי שייכת ארץ ישראל מבחינה היסטורית, ליהודים או לפלסטינאים? מי היה לפני מי?

תשובה: לגולש היקר שלום. הסוגיה שהעלית מורכבת וטעונה, ותשובות לה רבות. ראשית אבהיר כי מבחינת העובדה ההיסטורית הפשוטה ארץ ישראל אינה "שייכת" לאיש, שכן סוגיית השייכות אינה שאלה של עובדה היסטורית, אלא טענה מוסרית, בעלת צביון היסטורי-פוליטי. מכאן שטענות כאלה, והערעורים עליהן, יהיו תלויים בראש ובראשונה בעמדותיו המוסריות והפוליטיות של הטוען ובפרשנות המסוימת שהוא נותן לעובדות ההיסטוריה.

עיין ערך - אהבה

אהבה, רגש חם ועמוק בין בני אדם הנתונים במערכות יחסים של חברות, זוגיות או משפחתיות, אשר לו היבטים פיזיים, פסיכולוגיים, חברתיים ותרבותיים.
לאהבה אין משמעות תחומה ומדוייקת, ויש לה הגדרות ופרשנויות שונות בתחומים מגוונים...

מסדר זיהוי - תפרחת כתומה

מזהים את הפרח בתמונה? אנציקלופדיה ynet מציגה חידה חדשה מבית היוצר של "מסדר זיהוי" ופתרון לחידה הקודמת

שאלת מחקר - פרופ' בלהה פישר

מה בין עיצוב אופנה לפיתוח תרופות? האם דרוש תואר דוקטור כדי לזכות בפרס נובל למדעים?
פרופ' פישר מספקת הצצה לעולם שכולו כימיה.
מהו תחום המחקר המרכזי שלך?

קבוצת המחקר שלנו במחלקה לכימיה באוני' בר אילן עוסקת בכימיה תרופתית - אנו מפתחים תרופות וכן מפתחים טכניקות לדיאגנוסטיקה (אבחון) של מחלות. בין התרופות שאנו מפתחים:

1. תרופות לטיפול בסוכרת מבוגרים: פיתחנו חומר שמגביר משמעותית הפרשת אינסולין מהלבלב. בניסויים שבוצעו על עכברים וחולדות, החומר שלנו נמצא פעיל מאוד כבר בריכוז נמוך, אף יותר מתרופות הקיימות בשוק. היתרון של החומר שלנו הוא בטיחותו, היינו, השימוש בו אינו גורם לירידת רמות הסוכר מתחת לנורמלי (היפוגליקמיה).

בחן את עצמך

מה היה שם אשתו הראשונה של דוד המלך?
איזו עיר בארץ ישראל ניסה נפוליאון לכבוש ונכשל?
מי בנה את שער יפו בירושלים?
לחידון המלא

עיין ערך - תנועת פתח

פתח (היפוך ראשי התיבות: ח'רכת אל-תחריר אל פלסטיני [תנועת השחרור הלאומי הפלסטיני]; "פתח" בערבית מציינת כיבוש), תנועה פלסטינית פוליטית-צבאית והיסוד המרכזי בארגון אש"ף.

הפתח נוסד בסוף שנות ה-50 של המאה ה-20, בקרב פעילים בארגון הסטודנטים הפלסטינים בקהיר, בהנהגת
יאסר ערפאת. בין מייסדיו נהוגים למנות את: סלאח ח'לף (אבו איאד), חליל אל וזיר (אבו ג'יהאד), מחמוד עבאס (אבו מאזן) ופארוק קדומי. מראשית הקמתו דגל הפתח בפתיחת מאבק פלסטיני אלים נגד מדינת ישראל...

היכל התהילה - גרטרוד אדרלה

גרטרוד חוצה את תעלת הלה-מנש ועושה היסטוריה
להיכל התהילה

חדש בהיכל התהילה

חדש בהיכל התהילה - 34 אייטמים חדשים.פדרר, בני סכנין והשש בש הראשון בפנים.
מי נשאר בחוץ, ומי עומד ומחכה בפינה לשיפוטכם?

הדרך להודו - מסעו של ושקו דה גמה

ב-8 ביולי 1497, הפליג ושקו דה גמה מליסבון בראש 4 אוניות ועליהן 170 אנשי צוות, המטרה: מציאת נתיב הפלגה להודו. כיצד הסתיים המסע הארוך? לאיזו קבלת פנים זכו דה גמה ואנשיו בעולם החדש?
לעמוד המסע להודו

עיין ערך - קזחסטן

קזחסטן, מדינה במרכז אסיה; רפובליקה סובייטית לשעבר, שנעשתה עצמאית ב-1991, עם התפרקות ברית המועצות. גבולותיה: בצפון ובמזרח - רוסיה; במערב...

לערך המלא

היכל התהילה - פרשת ליברפול

היום בהיסטוריה של הספורט -
מדוע הודחה מכבי חיפה ממוקדמות ליגת האלופות?

מזה? אנציקלופדיה לילדים

כל מה שרציתם לדעת על דובים
נתחיל מעובדה מפתיעה: הדוב, למרות כובד משקלו וגופו המסורבל, מסוגל לרוץ במהירות של 48 קילומטרים לשעה. לא זו בלבד, אלא שדובים גם יודעים לטפס על עצים, לשחות, ואפילו לעשות "עמידת רגליים" (לעמוד על רגליים אחוריות, כמו בני אדם). למעשה - דובים משמשים הוכחה לכך שיכולת ספורטיבית מרשימה אינה תלויה רק במראה גוף דקיק...

מסדר זיהוי - על החול החם

מזהים את חוף הים בתמונה? אנציקלופדיה ynet מציגה חידה חדשה מבית היוצר של "מסדר זיהוי" ופתרון לחידה הקודמת

היכל התהילה - סטניסלבה ולסיאביץ'

מי היתה סטניסלבה ולסיאביץ', אלופה או אלוף?
להיכל התהילה

עיין ערך - הומוסקסואליות

הומוסקסואליות, מונח המתאר את נטייתו המינית של אדם בעל משיכה מינית אל בני מינו (גבר לגבר, אישה לאישה). הומוסקסואליות בין נשים נקראת גם בשם "לסביות" (lesbianism).

היחס אל בעלי נטייה הומוסקסואלית השתנה ומשתנה מתרבות לתרבות ומתקופה לתקופה. פעמים רבות במהלך ההיסטוריה האנושית כלל יחס זה התנגדות ורדיפה אלימה מצד...

שאלת מחקר - פרופ' שרה יפת

מהו תפקידו של הטקסט המקראי בימינו? מיהו החכם מכל אדם ובמה מתבטאת חוכמתו? פרופ' שרה יפת, כלת פרס ישראל למקרא, עונה
מהו תחום המחקר המרכזי שלך?

תחום ההתעניינות המרכזי שלי הוא המקרא (כינויו המקורי של התנ"ך) ותקופת המקרא על כל היבטיהם: לשון המקרא, ספרותו, הגותו, אמונתו, פרשנותו לאורך הדורות ותולדות...