איזה קרב?

על תאוריית האבולוציה, עיצוב תבוני ודמגוגיה. ד"ר עמנואל לוטם, העורך המדעי של אנציקלופדיה ynet, עושה סדר.

שוב עולה לכותרות ויכוח ישן נושן, שמצא ביטוי במאמרו של מר דורון קורן, "הקרב בין התנ"ך לאבולוציה". איזה קרב? התנ"ך הוא ספר דת, האבולוציה היא תיאוריה מדעית. איך יכולים השניים להיפגש בכלל, קל וחומר לנהל קרב? ובכל זאת, הקרב מתנהל מאז הופיעה לראשונה תיאוריית האבולוציה, לפני 150 שנה, ומתלקח מחדש מפעם לפעם. שני הצדדים חוזרים על טענותיהם לעייפה, ואלמלא היה זה כל כך עצוב, זה היה נורא מצחיק.

אז קודם כול, העובדות לגבי האבולוציה, לכל הסבורים כי האבולוציה אינה תיאוריה מדעית: תיאוריית האבולוציה היא תיאוריה מדעית במלוא מובן המילה: היא מאגדת את כל העובדות הידועות בתחום עיסוקה, מקשרת ביניהן ומסבירה אותן, ומאפשרת ניסוח ניבויים שאפשר לאמתם או להפריכם בניסוי ובתצפית. זהו מבחנה של כל תיאוריה, ועד היום, כל ניבוייה הרבים מספור של תיאוריית האבולוציה עמדו במבחן. ראו את ניבויו של צ'רלס דרווין בכבודו ובעצמו, למראה סחלב בשם Angræcum sesquipedale שנמצא במדגסקר, ולו צוּפָנים ארוכים ביותר (30 ס"מ). דרווין ניבא, על סמך התיאוריה שלו, שחייב להתקיים רפרף בעל חדק באורך דומה, אף ששום יצור כזה לא היה ידוע בזמנו. הרפרף נתגלה כעבור שנים (אחרי מות דרווין), ושמו נקרא Xanthopan morgani prædicta – פירוש המילה האחרונה הוא "המנוּבּא". וזו רק טיפה מתוך ים של אימותי תצפית וניסוי לתיאוריית האבולוציה...

לכתבה המלאה, מאת ד"ר עמנואל לוטם

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3855802,00.html


מדור "מסדר זיהוי" חוזר בגרסה משודרגת. לפניכם מודל תלת מימד (כמעט) של פרח צבעוני ומרהיב.

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8292,00.html

מזהים את הפרח או רוצים לנחש? הקליקו לעמוד האנציקלופדיה בפייסבוק וכתבו את תשובתכם.

שאלת מחקר עם פרופ' צבי זוהר

השבוע מתארח במדור חוקר ההלכה, פרופ' צבי זוהר, חבר סגל באונ' בר אילן, מכהן כפרופסור עם חצי משרה בפקולטה למשפטים וחצי משרה בפקולטה ליהדות. בין היתר ענה פרופ' זוהר לשאלה:

האם אתה מוצא זיקה בין מחקריך על ההלכה במאות קודמות לבין העולם היהודי של ימינו אנו?

תשובה: בהחלט. בעולם היהודי של ימינו, מקובלת תמונת עולם דתית שמקורה באירופה ובארצות הברית. ישנם "זרמים": אורתודוקסים, קונסרבטיביים, רפורמיים. בתוך ה"אורתודוקסים" יש כתות-כתות: החל מאורתודקוסים מודרניים, דרך "מזרוחניקים" ו"חרדים-לאומיים", ועד לחרדים ליטאים וחרדים חסידיים. וכיום יש גם חרדים-ספרדיים.

היחסים בין הקבוצות הללו מבוססים על מתח וניגודיות, וכל זה שונה מאוד ממה שהיה מקובל בקרב יהודי ארצות האסלאם. בארצות האסלאם, גדולי הרבנים נקטו מדיניות מכוונת של הכלה והכללה, וכך נחסכה התפצלות לזרמים וכתות. הדגם הלא-אירופאי הזה מציע לדעתי חלופה אטרקטיבית לזו ה"אשכנזית", אולם למרבית הצער, המודל הספרדי-מזרחי הזה אינו מוכר ומובן כיום – אפילו למרבית אלו שאבותיהם ואמותיהם עלו מאותן ארצות.

לראיון המלא עם פרופ' צבי זוהר

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8233,00.html

עיין ערך - צ'ילה

צ'ילה, רפובליקה בדרום מערב אמריקה הדרומית, הנמשכת ברצועה ארוכה מאוד (כ-4,300 ק"מ) לחוף האוקיינוס השקט, מגבול פרו בצפון ועד הקצה הדרומי של היבשת. בגבולה המזרחי – לאורך רכס האנדים, נמצאת ארגנטינה ובחלקו הקטן בוליביה, ומצפון גובלות בה פרו ובוליביה. רוחבה הממוצע כ-170 ק"מ בלבד, ורוחבה המרבי - 370 ק"מ.

רוב תושבי צ'ילה, 50% - 60%, הם מסטיסוס – בני תערובת של אינדיאנים ולבנים. רק 2% מאוכלוסייתה אינדיאנים. בירתה: סנטיאגו.

לערך המלא - "צ'ילה"

היום ב-1980: נולד מטבע חדש

ב-24 בפברואר 1980 הוביל משבר האינפלציה המתפתח להחלפת הלירה הישראלית במבטע חדש ונוצץ- השקל.


רוצים לדעת יותר?

http://time.ynet.co.il/history.htm#4685967

שאלת מחקר עם פרופ' עוז אלמוג

השבוע התראיין למדור "שאלת מחקר" הסוציולוג פרופ' עוז אלמוג, פרופסור לסוציולוגיה בחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה, וחוקר בכיר במוסד שמואל נאמן בטכניון.

בין היתר ענה פרופ' אלמוג על השאלה:

לו היה נוחת כאן חייזר לביקור קצרצר, ומבקש שתראה לו כמה דוגמאות מייצגות של הקיום הישראלי בן זמננו, במה היית בוחר?

תשובה: אפשר להראות לו שכונות ירושלמיות עתיקות, שבהן גרים בשכנות חרדים, דתיים, ערבים ויאפים בוהמיינים. אגב, המציאות היא כמעט תמיד יותר הרמונית ושקטה מאיך שהיא מצטיירת בכותרות העיתונים הרועשות.

הייתי מראה לו גם כיתה ישראלית רועשת וגועשת – מקום שבו כבר מזמן לא לומדים והמושגים "חינוך" ו"השכלה" הם בגדר בדיחה. מנגד הייתי לוקח אותו לחברת הזנק (סטארט-אפ) צעירה באחד מ"עמקי הסיליקון" שלנו.

רצוי גם לבקר במרכזי דת - מסגד, כנסייה, חלווה דרוזית ובית כנסת. וכמובן, לבקר ביחידה קרבית שבה עולים מרוסיה ומאתיופיה, חובשי כיפות סרוגות וחילונים, מהמרכז ומהפריפריה, סוחבים ביחד אלונקה.

אבל בעצם הקיום הישראלי לא מתמצה במקום גיאוגרפי כזה או אחר, אלא ברוח הישראלית – במנטליות שלנו שהיא אחת ויחידה. לכן, הכי טוב זה להראות לו פשוט ישראלים מדברים – רצוי ברכבת שהיא "מיקרופון" ישראלי די טוב.

לראיון המלא

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8232,00.html

ערך מומלץ - דור הביט

דור הביט, כינויה של תנועה תרבותית שבאה לידי ביטוי בספרות ובשירה האמריקנית בשנות ה-50 של המאה ה-20, ועיקרה מרידה במוסכמות השמרניות של אותה תקופה. את הכינוי "דור הביט" טבע הסופר ג'ק קרואק, שהיה ממובילי התנועה לצידם של המשורר אלן גינזברג והסופר ויליאם בורוז.

לערך המלא "דור הביט"


שאלת מחקר עם ד"ר אילנית חסון-אוחיון

בכל שבוע מתפרסם באנציקלופדיה ynet ראיון עומק עם מדען ישראלי, השבוע מתארחת במדור "שאלת מחקר" הפסיכולוגית השיקומית ד"ר אילנה חסון-אוחיון, מרצה ומנהלת שותפה של הקליניקה לשרות הקהילה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.

בראיון ענתה ד"ר חסון אוחיון בין היתר על השאלה:

האם נשים מתמודדות עם מחלה בצורה שונה מגברים?

תשובה: "זה כמעט כמו לשאול האם נשים וגברים דומים או שונים... מחקר שקראתי לאחרונה סקר מחקרים רבים בתחום הפסיכו-אונקולוגיה והראה כי לרוב האישה, גם אם היא החולה וגם אם היא בת זוג של גבר חולה, היא זו שמצויה במצוקה פסיכולוגית רבה יותר.

ההסבר המקובל קשור לסוציאליזציה שונה של האישה כדמות מטפלת. מחקר שפרסמנו לאחרונה בחן עד כמה התמיכה החברתית שמקבלים האישה שחולה בסרטן שד ובן-זוגה משפיעה על הרווחה הנפשית של כל אחד מהם. מצאנו כי מה שמסביר את הרווחה הנפשית של האישה הוא רמת התמיכה שבן זוגה זוכה לה מחבריו וממשפחתו. כלומר, כל עוד האישה החולה יודעת שיש מישהו אחר מלבדה שתומך ודואג לבן-זוגה, כך מצבה הפסיכולוגי טוב יותר".

לראיון המלא

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8224,00.html

אלה הן תולדות האינטרנט

ד"ר עמנואל לוטם, העורך המדעי של אנציקלופדיה ynet מציג ומבאר את תולדות רשת האינטרנט:

שיגור הלוויין הסובייטי הראשון, ספוטניק 1, ב-4 באוקטובר 1957, חולל זעזוע קשה בארה"ב, שנאלצה להודות בפיגור טכנולוגי אחרי יריבתה הגדולה, ברית המועצות. אחת התוצאות היתה הקמתה של סוכנות פדרלית למיזמי מחקר מתקדמים, שנודעה בראשי התיבות ARPA (לאחר שהוכפפה למשרד ההגנה האמריקני נוספה לשמה המעלה "הגנה", וכיום היא נקראת DARPA). משימתו המוגדרת של גוף זה היתה סגירת הפער הטכנולוגי והחזרת ארה"ב לעמדת העדיפות שבה נמצאה בתחילת שנות ה-50. עם הקמתה בתחילת 1958 שמה ARPA דגש חזק במחשבים ובעיקר בתקשורת ביניהם, והוקם במסגרתה משרד לעיבוד מידע שבראשו הועמד ג'וזף ליקליידר, אחד מחלוצי מדעי המחשב. שני כיווני פיתוח עמדו במרכז פעילותו של משרד זה:

(א) הצורך לקשר את המחשבים של מרכזי מחקר ממשלתיים ואוניברסיטאיים שונים אלה עם אלה, לשם העברה שוטפת של מידע בכמויות גדולות;

(ב) הצורך לקשר את המחשבים של מוקדים ביטחוניים וצבאיים שונים, בארה"ב ובמדינות נאט"ו השונות. במיוחד היה חשוב ליצור מערכת תקשורת חסינה הכוללת מידה רבה של יתירות, על מנת שתמשיך בפעולה גם אם ייפגעו צמתים שונים שלה בהתקפת אויב.


לערך המלא - אינטרנט

חידת טריוויה היסטורית

אילו מנשותיו שלח המלך הנרי ה-8 לגרדום?

1 - קתרין פאר ואן מקליב
2 - ג'ין סימור וקתרין מארגון
3 - אן בולין וקתרין הווארד

את התשובה (ועוד 9 שאלות טריוויה) אפשר למצוא כאן

להכיר מדינה זרה: איי ונואטו

ונואטו ("הארץ המזדקרת מן הים"), רפובליקת איים קטנה בדרום מערב האוקיינוס השקט, 2,400 קילומטר צפונית מזרחית לאוסטרליה. המדינה משתרעת על פני 12 איים מרכזיים וכ-60 איים זעירים, רובם לא מיושבים, הנמתחים על פני 800 קילומטר מצפון לדרום, ו-200 קילומטרים ממזרח למערב, במערך היוצר את האות Y. בירתה, שהיא גם העיר הגדולה ביותר, היא פורט וילה, ותושביה הם ברובם פולינזים.
חלק גדול מן האיים הם למעשה פסגות של שרשרת הרי געש המתרוממת מקרקעיתו של האוקיינוס השקט. הפסגה הגבוהה ביותר מתנשאת לגובה 1,879 מטרים בהר טבוומסנה שבאי אספיריטו סנטו. לרבים מן האיים רצועת מישור חוף צרה בעלת אדמה עשירה המשמשת לגידולים חקלאיים. שאר שטחם מכוסה יערות גשם סבוכים.
לערך המלא "ונואטו"

ג'יימס דין

ג'יימס דין (1931 - 1955), שחקן קולנוע אמריקאי. בגיל 24, כאשר היה בפסגת ההצלחה, נהרג בתאונת דרכים. מאז מותו, הפך לגיבור תרבות הנעורים בארצות הברית ובעולם המערבי ככלל.

דין נולד בעיירה קטנה באינדיאנה בארצות הברית. הוריו היו אנשים פשוטים בני המעמד הנמוך, אביו היה עובד בית מלון ואמו השקיעה את כל זמנה ומרצה בגידול בנה היחיד. שמו המלא היה ג'יימס ביירון דין. ג'יימס, על שמו של המיילד שיילד אותו - ביירון.

עקב מצבם הכלכלי הרעוע, החליטו הוריו של דין לעקור מאינדיאנה לסנטה מוניקה שבקליפורניה, שם התגוררו בדירה קטנה בפרברי העיר. כאשר היה בן תשע חלתה אמו במחלת הסרטן ומתה תוך זמן קצר. דין, שהיה קשור אליה בעבותות, התקשה להתמודד עם אובדנה, והיתמות שנגזרה עליו מגיל כה צעיר היתה למרכיב חשוב בבניית זהותו העצמית.
לערך המלא "ג'יימס דין"

אין אונות - אימפוטנציה

לכל מקרה שלא יבוא כדאי לדעת: מהן הסיבות הנפוצות לאין אונות? מהי אין אונות?

אין-אונות, ליקוי בתפקוד המיני הזכרי, המאופיין בחוסר יכולת לקיים זקפה, להתמיד בה או לפלוט זרע. הליקוי יכול לנבוע מסיבות פסיכולוגיות או מסיבות פיסיולוגיות. אין-אונות היא בעיה נפוצה למדי ושכיחותה עולה עם הגיל.

לרוב, כשגבר מגורה מינית, איבר מינו גדל, מתקשח ומזדקף לשם חדירה מינית. גודל ממוצע של איבר מין זכרי נע בין 7 ס"מ ל- 10 ס"מ, ובעת זקפה אורכו מגיע בממוצע ל-13 ס"מ – 18 ס"מ...

לערך המלא "אין אונות"
http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-1398480-MTM5ODQ4MF8yMzg5MjE5ODZfMTQ4Njg3MjAw-FreeYaan,00.html

לוח שנה - היום בהיסטוריה

מי הוא הסופר האנגלי המפורסם שנולד היום?
איזה ענף ספורט מושלג הפך לאולימפי?
ומה קבעה ועדת כהן בממצאיה?

כל התשובות בלוח השנה של אנציקלופדיה ynet
http://go.ynet.co.il/long/content/2010/encCalendar/index.html

היסטוריה ישראלית - השוטר אזולאי

ביום ראשון , ה-6 בפברואר 1972 - הסרט "השוטר אזולאי", בבימויו של אפרים קישון, זוכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר (הוא גם היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הזר). כוכב הסרט, שייקה אופיר, שגילם את תפקיד השוטר אזולאי טוב הלב והשלומיאל, נחשב לאחד מאמני הבמה החשובים ביותר בתרבות הישראלית, ומי ששיקף בעשייתו האמנותית, כמו גם בחייו האישיים, את דמות הצבר במיטבה.

היסטוריה ישראלית - ציר זמן

http://time.ynet.co.il/history.htm

אסון תינוקות באזבי

ביום חמישי, 6 בפברואר 1958 - אחת הטרגדיות הגדולות בעולם הספורט מתרחשת כשמטוס ובו שחקני קבוצת מנצ'סטר יונייטד (אשר כונו - תינוקות באזבי) והמאמן מאט באזבי, מתרסק במינכן. 8 משחקניה הבכירים של יונייטד נהרגים. לאחר שהחלים מפציעתו הצליח באזבי לשקם את הקבוצה ולהובילה באותה שנה לגמר גביע הליגה האנגלית.

היכל התהילה - ציר זמן של רגעי הספורט הגדולים בהיסטוריה

שאלת מחקר - ד"ר ארז סיניבר

מי מרוויח יותר - בוגרי מכללה או בוגרי אוניברסיטה? למה ידיעת אנגלית מגדילה את המשכורת גם במקצועות שבהם אינה נדרשת? הכלכלן ד"ר סיניבר עונה

האם לימודים אקדמאיים הם כדאיים מנקודת מבט כלכלית? והאם יש הבדל בין תנאי השכר העתידיים של בוגרי אונ' לעומת בוגרי מכללה?

בקצרה - כן, וכן. ועכשיו לתשובות בהרחבה, ראשית לשאלה הראשונה: רוב המחקרים מוכיחים כי מבחינה כלכלית לימודיים אקדמיים בהחלט כדאיים. הנה דוגמא: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל שנת לימוד מוסיפה למעלה מ-8% לשכר. בממוצע תואר ראשון מוסיף כ-25% לשכר. אם שכר של עובד לא-אקדמאי עומד על כ-8,000 ש"ח לחודש, אז שכרו של אקדמאי יהיה 10,000 ש"ח לחודש.

לראיון המלא עם ד"ר ארז סיניבר

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8215,00.html



מאיר פיצ'חדזה (1955 - 2010)

מאיר פיצ'חדזה (1955 - 2010), צייר ישראלי, יליד גיאורגיה, אחד הציירים המוכרים והבולטים באמנות הישראלית. החל לגבש סגנון ציור ייחודי בסוף שנות ה-70 ונחשב לעוף מוזר ברקע הנוף היצירתי הישראלי.

נולד בעיר קותאיסי שבגיאורגיה, בבית פטריארכלי ובו אב נוקשה שלא השלים עם נטיות האמנות של בנו. בגיל 12 הצטרף לאחותו מקוולה ללמוד אמנות במועדון הנוער בעיר, בהדרכתו של ראזו רמישווילי, פסל גיאורגי ידוע.

בשנת 1973, בהיותו בן 17, עלה לישראל עם משפחתו. בארץ החל לעבוד בייצור אותיות למצבות וכך למד עברית. בעקבות התאבדותה של אחותו החל ללמוד בבית הספר הגבוה לציור (לימים "המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ואמנות קלישר"), על אף התנגדותו של אביו. יצירתו הושפעה מריאליזם פיגורטיבי, אך בהמשך הושפע מהאמנות הפוסטמודרנית.

לערך המלא "מאיר פיצ'חדזה"

שנת השלג הגדול

בפברואר 1950 כוסתה כל מדינת ישראל במעטה עבה של שלג. בואו לטיול חורפי בשדרות הזיכרון הלאומי. איך נראתה ישראל המושלגת?

לכתבה המלאה

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3350931,00.html


אתגר טריוויה לסופ"ש


היכן בגופו נמצא איבר הקול שבעזרתו משמיע החרגול את צרצורו?

איך נקראה להקתו של המוזיקאי באדי הולי?

עשר שאלות טריוויה מאתגרות מחכות לכם בלינק הבא


סיפורה של אשת פוטיפר, מפתה מקראית

אשת פוטיפר, דמות תנ"כית, אשת האציל המצרי פוטיפר שרכש את יוסף מיד הישמעאלים, אשר רכשוהו מאחי יוסף. ניסתה לפתות את יוסף, ומשסירב טענה כי ניסה לאנוס אותה. האשמה זו הובילה לכליאתו בבית האסורים של פרעה מלך מצרים. שם שהה עד פיתרון חלומותיו של פרעה. במובן הספרותי משמשת אשת פוטיפר אמצעי בסיפור עלייתו לגדולה של יוסף...
לערך המלא "אשת פוטיפר"

כיצד נוצר פתית שלג?

שלג, אדי מים קפואים היורדים על הארץ כמשקעים, בצורת פתיתים גבישיים. פתיתי שלג נוצרים בענן באחת משתי דרכים: כאשר הטמפרטורות נמוכות ביותר בתוך הענן (40°- צלזיוס ומטה), נוצרים גבישי קרח במישרין, כקפיאה ישירה של אדי מים שאינם עוברים תחילה דרך מצב צבירה נוזלי. לגבישי הקרח הללו צורת משושה. כשהם נתקלים זה בזה הם נצמדים יחדיו, תוך שמירה על המבנה המשושה הבסיסי של הגביש. כך מתפתחים בהדרגה פתיתי השלג בעלי הצורות הפרקטליות הסימטריות המפורסמות והנאות.
לערך המלא "שלג"

חייו של סר ארתור קונן דויל

סר ארתור קונן דויל (1859 - 1930), בשמו המקורי ארתור איגניישס (Ignatius) קונן דויל; רופא וסופר אנגלי, יליד אדינבורו שבסקוטלנד. מחשובי היוצרים בז'אנר הספרות הבלשית ומי שנודע בעיקר בזכות גיבורו המפורסם שרלוק הולמס.

קונן דויל למד רפואה באוניברסיטת אדינבורו, וקיבל תואר דוקטור ב-1885. באותה שנה נישא ללואיזה הוקינס, שילדה לו שני ילדים. אחרי מותה ב-1906 נישא שוב, לג'ין ליקי, שילדה לו שלושה ילדים. ב-1902 קיבל תואר אבירות על תרומתו הרבה לשירות הרפואי של הצבא הבריטי במלחמת הבורים. התנסותו באפריקה הניעה אותו לחבר ספר חשוב ב-1909, "הפשע בקונגו", שבו הוקיע את זוועות השלטון הלבן בקונגו הבלגית דאז (לימים זאיר, כיום הרפובליקה הדמוקרטית קונגו).

לערך המלא "ארתור קונן דויל"
http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-11186-MTExODZfMjMyNzQxMjZfMTQ4Njg3MjAw-FreeYaan,00.html

ערך מומלץ - הגר

הגר, שפחתה המצרית של שרה שהרתה לאברהם, ואמו של ישמעאל. גורשה למדבר פעמיים על-ידי שרה, בראשונה לאחר שהרתה לאברהם בעת ששרה הייתה עקרה, ומאוחר יותר עם בנה ישמעאל, לאחר ששרה ילדה את יצחק.

הדיון המקראי בהגר נפתח עם בשורת עקרותה של שרה: "ושרי אשת אברם לא ילדה לו ולה שפחה מצרית ושמה הגר" (בראשית ט"ז, א). לאחר מכן פנתה שרה לאברהם, והציעה לו לקיים יחסי אישות עם הגר שיביאו להולדתו של יורש. כך יתאפשר מימוש ההבטחה האלוהית לעם גדול שיקום מזרע אברהם. אברהם נענה להצעה, והגר נכנסה להריון. הטקסט מספר שלאחר כניסתה להריון זלזלה הגר בשרה העקרה, והדבר עורר את זעמה של שרה שהלינה על המצב בפני אברהם. בתגובה, התיר אברהם לרעייתו לנהוג בהגר כרצונה. שרה מררה את חייה של הגר, עד אשר בשלב מסוים החליטה השפחה לברוח: "ותענה שרי ותברח מפניה" (ט"ז, ו).

לערך המלא "הגר"
http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-11710-MTE3MTBfMTU5OTg2NjQ2XzE0ODY4NzIwMAeqeq-FreeYaan,00.html

לורי ומאיה - מאחורי הקלעים

לורי שטטמאור ומאיה בניטה תורמות למען הפקת סרטון האנימציה לאתר "היכל התהילה"

לוח שנה - היום בהיסטוריה

מי הנשיא האמריקאי שהלך לעולמו ואיזה יושב ישראלי הוקם בחצי האי סיני? כל התשובות בלוח השנה של אנציקלופדיה ynet

http://go.ynet.co.il/long/content/2010/encCalendar/index.html

לורי נגד מאיה - צפיה ישירה

שתי דמויות מאוירות נלחמות על מקום של כבוד באתר היכל התהילה

מדינה זרה - מוזמביק

ערך מומלץ מתוך אנציקלופדיה ynet

מוזמביק, מדינה בדרום-מזרח אפריקה. גבולותיה: בצפון – טנזניה; במערב – מלאווי, זמביה וזימבבווה; בדרום - דרום אפריקה, סווזילנד; במזרח - האוקיינוס ההודי (תעלת מוזמביק). בירתה - מפוטו.

האוכלוסייה מורכבת מקבוצות אתניות רבות, אך אין בה סכסוכים אתניים בולטים. מוזמביק עצמאית מאז 1975, לאחר מאות שנים של שליטה פורטוגלית. מלחמת אזרחים, שפרצה לאחר העצמאות, פגעה אנושות בכלכלתה; עד היום, היא אחת המדינות העניות בעולם. לאחר הסכם השלום והתייצבות המשטר הפוליטי, פקדו אותה אסונות טבע: בצורת ושטפונות...

לערך המלא "מוזמביק" -

http://www.ynet.co.il/yaan/0,7340,L-15513-MTU1MTNfNjY0NzE2MDZfMTQ4Njg3MjAw-FreeYaan,00.html

חדש בהיכל התהילה

מערכת "היכל התהילה" סופרת 500 רגעי שיא בתולדות הספורט ומציינת את האירוע בסרטון אנימציה משעשע במידה. בואו לראות את הדמויות המאוירות לורי ומאיה נלחמות על מקום של כבוד בתולדות הספורט.

עיין ערך - אילן רמון

היום לפני 7 שנים - האסטרונאוט אילן רמון נספה בהתרסקות המעבורת קולומביה

אנציקלופדיה לילדים - שבעת פלאי עולם

בוודאי שמעתם פעמים רבות את הביטוי הציורי ומעורר ההשראה "שבעת פלאי עולם". האם שאלתם את עצמכם פעם מהם שבעת הפלאים הללו? ומי החליט עליהם? ובכן, שבעת פלאי עולם הוא כינוי שניתן ביוון העתיקה ובאימפריה הרומית לשבעה מבנים שבנה האדם, שהיו מפורסמים ויוצאי דופן ביופיים ובגודלם
לערך המלא

זו הארץ - היום בהיסטוריה

פברואר 1964: מערכת ארמונות שבנה הורדוס ה-1 מתגלה בחפירות במצדה
ציר זמן - היסטוריה ישראלית