שאלת מחקר עם ד"ר אילנית חסון-אוחיון

בכל שבוע מתפרסם באנציקלופדיה ynet ראיון עומק עם מדען ישראלי, השבוע מתארחת במדור "שאלת מחקר" הפסיכולוגית השיקומית ד"ר אילנה חסון-אוחיון, מרצה ומנהלת שותפה של הקליניקה לשרות הקהילה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.

בראיון ענתה ד"ר חסון אוחיון בין היתר על השאלה:

האם נשים מתמודדות עם מחלה בצורה שונה מגברים?

תשובה: "זה כמעט כמו לשאול האם נשים וגברים דומים או שונים... מחקר שקראתי לאחרונה סקר מחקרים רבים בתחום הפסיכו-אונקולוגיה והראה כי לרוב האישה, גם אם היא החולה וגם אם היא בת זוג של גבר חולה, היא זו שמצויה במצוקה פסיכולוגית רבה יותר.

ההסבר המקובל קשור לסוציאליזציה שונה של האישה כדמות מטפלת. מחקר שפרסמנו לאחרונה בחן עד כמה התמיכה החברתית שמקבלים האישה שחולה בסרטן שד ובן-זוגה משפיעה על הרווחה הנפשית של כל אחד מהם. מצאנו כי מה שמסביר את הרווחה הנפשית של האישה הוא רמת התמיכה שבן זוגה זוכה לה מחבריו וממשפחתו. כלומר, כל עוד האישה החולה יודעת שיש מישהו אחר מלבדה שתומך ודואג לבן-זוגה, כך מצבה הפסיכולוגי טוב יותר".

לראיון המלא

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8224,00.html

תגובה 1:

  1. מרתק. אבל זה מחקר מאוד מסובך לחקירה ולהסקת מסקנות. הרי - מעבר למין של כל אדם, יש בו המוני המונים של מאפיינים, תכונות, אירועים שהשפיעו עליו ואינספור השפעות על התמודדותו עם מחלות, בלי קשר לאם הוא אישה או גבר, או אפילו שניהם. זאת נקודה מאוד מוזרה שאני ממש לא מבין איך אפשר להתייחס אליה מבחינה פסיכולוגית, ועל אחת כמה וכמה להצדיקה סטטיסטית.

    השבמחק