שאלת מחקר עם פרופ' דן אריאלי

השבוע התראיין למדור "שאלת מחקר" פרופ' דן אריאלי, אחד החוקרים המובילים כיום בתחום - כלכלה התנהגותית. בראיון נותן פרופ' אריאלי מספר דוגמאות להטיות של אי-רציונליות בתהליך חשיבה כלכלי:

"הטעות הראשונה קשורה לחיסכון לטווח ארוך ולעובדה שרוב האנשים לא חוסכים. הטבע האנושי מתקשה לחשוב מה יקרה בעוד 30 שנה. מצד שני, התפתחות הטכנולוגיה והתקדמות הרפואה הולכים ומאריכים את תוחלת החיים שלנו, וחשיבה קדימה היא בהחלט מתבקשת (חישבו למשל על ההוצאות הרפואיות שנדרש להן אדם מבוגר)

עליית תוחלת החיים היא לא שינוי אבולוציוני איטי שלמדנו להסתגל אליו, ולכן אנחנו פשוט לא חוסכים מספיק. אם כן היינו "שחקנים רציונליים", אז בכל פעם שהיינו קופצים למסעדה או סתם קונים קפה, היינו חושבים מהי העלות העתידית של ההוצאה שלנו, כלומר מה היינו יכולים לעשות עם אותו סכום כסף בעוד שלושים שנה.

טעות שנייה קשורה לאופן שבו אנו מתייחסים לכרטיסי האשראי שלנו. מסתבר שכשאנחנו צורכים ומשלמים באותו זמן, אנחנו מרגישים מאוד שונה לגבי הצריכה ולכן אנחנו צורכים פחות. אם למשל היינו צריכים לשלם במסעדה על כל ביס, אפילו רק שקל אחד, ההנאה היתה יורדת והיינו אוכלים פחות. מצד שני, כשמשלמים על אותה ארוחה בכרטיס אשראי שמרחיק את התשלום להרבה אחרי שנצא מהמסעדה – אז מרגישים פחות את "כאב התשלום", ולכן מוציאים הרבה יותר כסף".

לראיון המלא עם פרופ' אריאלי

http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8280,00.html


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה